hr/eng


Predavanje/ Gerriet K. Sharma: Skladanje s fenomenom plastičnosti u zvučnim umjetnostima

line

07.05./18 sati/ Predavanje Gerrieta K. Sharme: Composing with plastic sound phenomena in sonic arts @ kafić Teatra &TD (70′)

Gerriet. K. Sharma, foto by Damir Zizic

“Kada mi novi instrumenti budu dopuštali da pišem glazbu kako je stvorim, pokret zvučne mase, sjajnih aviona jasno će se vidjeti u mojim djelima, zauzimajući mjesto linearnoga kontrapunkta. Kad se te mase sudare, fenomen penetracije ili odbijanja će se pojaviti. Određene transmutacije koje se pojavljuju na nekim mjestima kao da će se projicirati na drugim mjestima, krećući se različitom brzinom i pod različitim kutom… U glazbi zapravo raspolažemo s tri dimenzije: horizontalnom, vertikalnom i dinamičkim oticanjem i spuštanjem. Dodat ću i četvrtu, zvučnu projekciju… [smisao] puta u prostor” (Edgar Varèse, 1936.)

“Čak i pod pretpostavkom da su sve znanstvene i tehnološke poteškoće riješene, ostaje nejasno kako možemo organizirati prostor u svim njegovim aspektima kao glazbeni materijal.” (Marko Stroppa, 1991.)

“Ne može se akustički vidjeti što se događa u prostoru dok ga ne osvijetlite stavljajući zvuk u njega.” (Max Neuhaus, 1996.)

U sklopu predavanja Gerriet K. Sharma će nas uvesti u svoje istraživanje kojim se bavi proteklih 10 godina, a koje se odvija na području prostorne zvučne kompozicije. Govorit će o različitim strategijama, tehnikama i izvedbenima situacijama, kao i o poteškoćama pri opisivanju i reproduciranju plastičnih zvučnih objekata i mnogostrukim načinima razumijevanja i nerazumijevanja prostora u zvučnim umjetnostima. Također, predstavit će i istraživački projekt OSIL (Orchestrating Space by Icosahedral Loudspeaker) koji podupire i financira Austrijski istraživački fond. Ovaj trogodišnji projekt fokusira se na fenomen plastičnih zvučnih objekata kroz uporabu ‘ikosaedralnoga zvučnika’ (ICO) kao glavnoga kompozicijskog sredstva i izvođačke naprave. Godine 2006. prototip ikosaedralnoga zvučnika razvijen je na Institutu za elektroničku glazbu i akustiku (IEM) pri Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Grazu. Izvorno je ova naprava osmišljena kao akustička mjerna naprava i metoda reprodukcije kako bi se resintetiziralo, obnovilo gamelan instrumente uključujući i različite načine putovanja zvuka u različitim smjerovima. Inženjer zvuka Franz Zotter i Gerriet K. Sharma radili su na pretvaranju ICO-a u instrument i kompozicijsko sredstvo još od 2009. godine. Danas je on zvučni projekcijski sistem koji je mobilan i može se upotrebljavati kako bi se stvorilo plastične zvučne objekte u različitim prostorima. Pogodan je za upotrebu u različitim elektroakustičkim kompozicijama i instalacijama kao instrument koji bi se upotrebljavao u malenim galerijskim prostorima, u komornim glazbenim prostorima i koncertnim dvoranama.

www.gksh.net