hr/eng


Katharina Gross & Arnold Marinissen: The Cello Songbook + cellomondo

line

08.05./23 sata/ Katharina Gross & Arnold Marinissen: The Cello Songbook + cellomondo @ polukružna dvorana Teatra &TD (60′)

Horizon K&A

Katharina Gross studirala je u Lübecku kod Davida Geringasa, u Kölnu kod Fransa Helmersona te u Manchesteru kod Ralpha Kirshbauma. Sudjelovala je na majstorskim tečajevima Mstislava Rostropoviča, Martina Lovetta, Harvey Shapiro, Karine Georgian i Philippea Mullera.

Osvojila je nagrade na nekoliko međunarodnih natjecanja. Bila je solistica s Kijevskom filharmonijom, Klausenburškom filharmonijom, Staatsorchester Kassel, Simfonijskim orkestrom Thüringena i sa Salzburškim komornim solistima na američkoj turneji (Kennedy Center/Washington DC, The Old Cabell Hall/Charlottesville, American Theatre u Hamptonu, na “Abendmusik” u Lincolnu, u sklopu Bethel Performing Arts Series, itd.).

Katharina Gross nastupala je kao solistica i komorna glazbenica u dvoranama Muziekgebouw aan ´t IJ, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein u Beču, Konzerthaus u Beču, the Kennedy Center u Washingtonu, na Bodenseefestivalu, festivalu Nafplion, festivalima Limone sul Garda i Caldonazzo, Cello Biënnalu i Berio Festivalu u Amsterdamu, Europäische Wochen Passau i the Al Bustan Festival, između ostalih. Izdala je CD za AULOS/Musikado s djelima Schuberta, de Falle, Ligetija i Šostakoviča. CD izdanje sa solističkih repertoarom Ligetija, Kódalyja, Cassada i Harveyja izdao je izdavač Concertello Records.

Od 2007. do 2009. godine bila je članicom Camerate Busoni u Nizozemskoj, gdje je nastupila uz danski ansambl Esbjerg. Od 2011. godine je umjetnička ravnateljica ciklusa koncerata Concertello u Austriji.

Katharina Gross, foto by Nancy Horowitz

Katharina Gross dobila je od Federalnog ministarstva obrazovanja, umjetnosti i kulture u Beču međunarodnu stipendiju za vodstvo u polju kulture u sezoni 2010./2011. S Arnoldom Marinissenom surađuje na projektu The Cello Songbook, malome sastavu koji stvara glazbu za violončelo, elektroniku i udaraljke, višeslojnu, poetičnu i višebojnu glazbu. Godine 2014. Katharina Gross započela je projekt Cellomondo: skladatelji iz cijeloga svijeta i njihovi studenti pišu djela za violončelo solo. Prvih osam skaldbi projekta praizvedene su u studenom 2014. godine na Institutu za elektroničku glazbu i akustiku u Grazu.

Arnold Marinissen

Arnold Marinissen o svome djelu:

„Za mene je u središtu slušanja i stvaranja glazbe uranjanje.

Toplina i puls su riječi koje mi padaju na pamet kada pokušavam opisati svoju glazbu.

Glas i tekst su mi jako važni; volim slijediti put koji mi tekst pripremi.”

Arnold Marinissen voli pisati za glasove. Radeći s tekstom, osobnost i toplina svakog pojedinog glasa, intenzivan rad sa zvukom, dahom, dikcijom i intonacijom čine pjevanje poljem od posebnog interesa za Marinissena. Također, jako voli pisati za udaraljke. Njegovo iskustvo sviranja udaraljki daje mu znanje i istančan ukus i smjer u pisanju za ovu mnogobojnu obitelj instrumenata. No, Marinissen također piše za gudače, klavir, drvene i limene puhače. Autor je djela za vrpcu, glazbe za film, kazalište te nekoliko djela za plesne predstave. Direktni kontakt i razmjena s izvođačima inspirira Marinissena. Stoga, komorna djela, skladbe za ansamble i solistička djela zasad predstavljaju glavni dio njegova opusa. Također, suradnja s kazališnim i filmskim redateljima, koreografima i dizajnerima svjetla nešto je što smatra vrlo vrijednim. Marinissen je skladao, između ostalog, za: ansambl Asko|Schönberg, Nederlands Kamerkoor, Silbersee, Calefax Rietkwintet, ansambl Ives, Asko Kamerkoor, Prisma Strijktrio, Orgelpark, Club Guy & Roni, za koreografa i plesača Edersona Rodriguesa Xaviera, te za nizozemski film “Bernard”. Njegov vokalni kvintet Von Pferden, Gräsern, Sonnen, Menschen odabran je za Toonzetters i izveo ga je VOCAALLAB na Holland Festivalu 2012. godine. Također, Exaudi iz Londona izveo je ovo djelo nekoliko puta. Nova djela nedavno su mu izveli Slagwerk Den Haag, Silbersee, Insomnia Percussion Trio u Tajvanu, te udaraljkaški duo Niek KleinJan/Konstantyn Napolov na NJO Music Summer. U suradnji s čelisticom Katharinom Gross stvara The Cello Songbook, zbirku za ozvučeni i loopirani violončelo, glas i zvučnike. Marinissen je također aktivan kao dirigent nove glazbe, a ravnao je ansamblima musikFabrik, Asko|Schönberg, Zerafin i Lunapark. Izdavački label BVHaast izdao je niz od tri solistička CD-a, koja su vrlo dobro primljena kod publike i kritike. Za Muziekgebouw aan ‘t IJ u Amsterdamu je kreirao program koncertne sezone 2012. – 2013. Umjetnički je voditelj Lunatree.

Katharina Gross & Arnold Marinissen: The Cello Songbook (2013-15)

Katharina Gross, violončelo i glas

Arnold Marinissen, elektroakustika i udaraljke

Katharina Gross sa svojim 200 godina starim violončelom i Arnold Marinissen sa svojim elektroakustičnim postavom koji uključuje mikrofone, laptop, klavijaturu i udaraljke pretvaraju se u maleni bend. Zajedno čine The Cello Songbook. Glazba je višeslojna, poetična i raznobojna. Započeli su prije dvije godine, radeći na rastućem repertoaru, koji sada prelazi sat vremena trajanja. The Cello Songbook je izveden gotovo 40 puta protekle godine, predstavljen je na Cello Biennialu Amsterdam, na Dutch Cross-Linx Festivalu, Architecture Film Festival Rotterdam, Celloherbst am Hellweg u Njemačkoj, kao i na brojnim drugim mjestima.

Cellomondo

cellomondo: uzbuđenje kretanja kroz mnoštvo zvukovnih svjetova, glazbe iz čitavoga svijeta. Naučiti materinji jezik mnogih skladatelja i ispričati njihove priče publici. U mome projektu cellomondo, želim podijeliti svoju fascinaciju raznolikošću glazbene individualnosti. Suradnja s korejskom skladateljicom Seung-Ah Oh, koja je za mene skladala solističku kompoziciju Persistent Memory 2012.-13. godine, bila je početna točka moga plana da naručim nove skladbe za violončelo od četiriju drugih skladatelja, te od studenata kompozicije svakoga od njih. Profesori i studenti kompozicije korejskih, uzbekistanskih, novozelandskih, grčkih i austrijskih korjena stvaraju za mene koncertni program u kojemu se bogatstvo njihova pojedinačnog porijekla, kao i izražajna moć violončela, koriste do kraja. Violončelo je instrument za koji se kaže da je najbliži ljudskome glasu. U svakom slučaju, to je instrument koji se s lakoćom obaća publici. Utoliko je prikladan instrument za artikulaciju i prenošenje jezika brojnih skladatelja. Ovo je početak projekta koji ima smionu viziju uključiti skladatelje svih zemalja. Uspijem li, realizirat će se 388 novih skladbi. Ove godine, cellomondo se izvodi na IEM-u u Grazu i u Beču (Austrija), na Izlogu suvremenog zvuka u Zagrebu (Hrvatska), u Berlinu (Njemačka), na Gaudeamus Muziekweeku u Utrechtu (Nizozemska), između ostalog.

Artyom Kim: For Katharina (2015.)

„Što je tišina? Što je zvuk? Nosi li tišina zvuk? Uništava li zvuk tišinu? Sadrži li tišina uvijek ideju zvuka? Postoji li vječna tišina? Vječni zvuk? …

Japanski redovnici sekte Komuso bili su poznati po sviranju bambusove flaute šakuhači. Sviranje je za njih bila meditacija puhanjem i preciznom kontrolom disanja. Jedna od tehnika sviranja bila je vrlo dugi postupni diminuendo koji je stvarao zadivljujući efekt „pojačane, povećane“ tišine.

Trenutak kad nam tišina postaje „bliža“ mijenja našu percepciju vremena i prostora. otvara vrata drugim dimenzijama stvarnosti.

Što je tišina? Gdje je tišina? Kada? … Kada je zvuk? Zašto? …

Skladba “za Katharinu” napisana je za Katharinu Gross i njezin jedinstveni zvuk – topao i vibrantan.“

(Artyom Kim, ožujak 2015.)

www.katharinagross.net

www.arnoldmarinissen.com

www.cellosongbook.net

www. cellomondo.net